Standardy promocji zdrowia, profilaktyki zachowań ryzykownych, profilaktyki zaburzeń psychicznych oraz współpracy ze środowiskiem lokalnym dla szkół i innych placówek oświatowych zostały opracowane w ramach realizacji zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. Pozytywna szkoła – realizacja projektów i programów edukacyjnych, wychowawczych, interwencyjnych oraz profilaktycznych opartych na podstawach naukowych, w tym programów profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej – II Edycja.
Działania z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki zachowań ryzykownych i profilaktyki zaburzeń psychicznych powinny być zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdej osoby należącej do kadry pedagogicznej (na stanowiskach nauczycieli przedmiotowych, wychowawców, psychologów i pedagogów), czy też zatrudnionej w innym charakterze (kadra niepedagogiczna). Realizacja tych działań powinna być prowadzona z uwzględnieniem bieżącej pracy z uczniami i uczennicami na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach pracy wychowawczej czy kształcenia w ramach podstawy programowej.
Wskazane w Standardach… działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki zachowań ryzykownych i profilaktyki zaburzeń psychicznych powinny stanowić składową programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki, opracowywanego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów i uczennic oraz czynników chroniących i czynników ryzyka, zgodnie z art. 26 Ustawy Prawo oświatowe.
Standardy… są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0).
Wprowadzenie do standardów
Czym są standardy
Definicja standardu
Przykłady
Wdrażanie standardów przez szkołę/placówkę
Piśmiennictwo
Standardy wspólne – zestaw standardów przypisanych wszystkim branym pod uwagę obszarom
Standardy realizacji działań z zakresu promocji zdrowia w szkołach i innych placówkach systemu oświaty, dotyczące zwiększania kontroli nad własnym zdrowiem i czynnikami je warunkującymi w celu poprawy i wzmacniania zdrowia oraz kształtowania zdrowego stylu życia
Standardy wejściowe
Standardy realizacji
Standardy efektu
Standardy realizacji działań z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych uczniów w szkołach i innych placówkach systemu oświaty w zakresie redukcji zagrożeń i zmniejszania liczby tych zachowań
Standardy wejściowe
Standardy realizacji
Standardy efektu
Standardy realizacji działań z zakresu profilaktyki zaburzeń psychicznych dotyczących redukcji zagrożeń i zmniejszania liczby zachowań świadczących o problemach zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Standardy wejściowe
Standardy realizacji
Standardy efektu
Standardy, zasady i formy współpracy przedszkola, szkoły i innej placówki systemu oświaty z otoczeniem/ środowiskiem lokalnym na rzecz realizacji skutecznych i efektywnych działań promocji zdrowia, profilaktyki zachowań ryzykownych i profilaktyki zaburzeń psychicznych
Standardy wejściowe
Standardy realizacji
Standardy efektu
forma: e-book
liczba stron: 42
rok publikacji: 2023
ISBN: brak
odbiorcy: wszystkie osoby stanowiące społeczność przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, pracownicy i podopieczni innych placówek m.in. młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, poradni psychologiczno-pedagogicznych itp.
Pobierz publikację w postaci e-booka
plik PDF • 760 kB
Misją Fundacji Praesterno jest pomoc defaworyzowanym osobom i grupom społecznym w osiągnięciu dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego (OPP).